(Foto:
aunque en Internet os lo digan, los niños no vienen de París)
Leía ayer una interesante noticia, que dejo copiada por si el enlace original un día se borra, y
luego comento:
“New
York Attorney General Busts 19 Companies For Writing Fake Yelp Reviews
New
York State Attorney Eric Schneiderman
By
2014, one out of every ten online product reviews will be “fake,” posted by
people who have been secretly paid to write them, says market research firm Gartner.
It’s
called “astroturfing” and New York State Attorney General Eric Schneiderman has
just busted 19 companies for doing it. Such fake reviews show up on sites like
Yelp, Google Local and CitySearch.com.
These
19 companies will pay combined fines of more than $350,000 ($2500 to $100,000 apiece)
and all have signed agreements to stop.
To
smoke these companies out, the Office of the Attorney General (OAG) set up a
sting operation called “Operation Clean Turf.”
An
OAG staffer posed as the owner of a yogurt shop and then answered ads posted on
Craigslist.com, Freelancer.com, oDesk.com from Search Engine Optimization (SEO)
companies offering to write reviews.
These
SEO companies hired freelancers in places like the Philippines, Bangladesh and
Eastern Europe, paying them $1 to $10 per review, the OAG said.
And
the setup at some of these companies was more sophisticated than you might
think.
For
instance, one company only hired reviewers that had an established Yelp account
that was more than three months old and had a least 15 legit reviews on it.
This helped it fly under the radar of Yelp’s fake review detection filters.
Another
required the freelancer to be able to post from multiple IP addresses, which
would require posting from different locations and/or with multiple Internet
service providers. They also wanted their freelancers to have “some
understanding on how Yelp filters works” so they could game the system.
You
probably shouldn’t need to be told this, but Operation Clean Turf is a reminder
to take all online reviews with a grain of salt.
Meanwhile,
Schneiderman has this warning for those still out there gaming the system:
“Astroturfing”
is the 21st century’s version of false advertising, and prosecutors have many
tools at their disposal to put an end to it,” he said in a press release.
-See more at: http://thewallstreetexecutive.tumblr.com/post/62160585729/new-york-attorney-general-busts-19-companies-for#!”.
Como sabréis leyendo los últimos post, está en marcha
una reforma del Código penal, que, por cierto, va a seguir sin incluir la
financiación ilegal de partidos, el sobrecoste de los contratos y concesiones
públicas, y algunas cosas interesantes más que se dejan en el tintero. Entre tanto, el Fiscal
General de NY ataca al otro lado del océano a 19 compañías por la figura del astroturfing o, lo que es lo mismo, una publicidad falsa emitida
por Internet muy específica. La guerra de la información se puede llevar a cabo
de formas muy sutiles. Mientras en España tenemos la figura de la publicidad
ilegal como delito (282 Cp), además de las infracciones administrativas de
publicidad, impugnables ante la jurisdicción contenciosa, en Estados Unidos se
refina varios pasos más allá, conceptualmente hablando.
En el ámbito empresarial es muy habitual contratar SEO
(Search Engine Optimization), o
personas que, mediante técnicas informáticas, posicionan mejor una página web
dentro de los buscadores (p. ej.: Que tu despacho, al meter en Google el
potencial cliente mejor + abogado + La Coruña sea de los primeros en aparecer,
con lo que aumentan las posibilidades de ser tu empresa o servicio el contratado).
Pues bien, el astroturfing citado
consistiría en la intoxicación con publicidad falsa de la competencia y el
lanzamiento de mensajes, de fuente desconocida pero que va calando por la
viralización en la red en el público general o bien genera un clima de opinión
favorable, aparentemente espontáneo, hacia un producto, servicio o línea de
pensamiento (ir o no a una guerra, acampar delante del senado, obligar a los
hippies a ducharse, etc.). Pues bien, en la noticia se refiere que hasta 19
empresas han contratado servicios de publicidad y reseñas falsas con dichas
finalidades espurias.
En cierta medida, si se quiere ver así, es una versión
muy avanzada del timo del trilero, donde personas aparentemente sin relación
entre sí están compinchadas con el estafador para que caiga el incauto.
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